Skip to main content
Social media: écht niet meer te missen

Social media: écht niet meer te missen

| Remko van der Steen | YZCommunicatie

Social media waren nog nooit zo populair als de afgelopen twee jaar. Waar de kanalen in 2021 zo’n 3.6 biljoen gebruikers hadden, zal dat naar verwachting groeien tot zo’n 6.4 biljoen in 2025. Werk aan de winkel voor je bedrijf dus! We zetten voor je op een rijtje wat je op gebied van social media marketing in 2022 te wachten staat.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: social media waren nog nooit zo groot als nu. Mede door de pandemie en de lockdowns zijn we meer online dan ooit. Als je met je bedrijf nog niet aanwezig bent op socials, is het dus hoog tijd om er nu echt mee aan de slag te gaan. Alleen je aanwezigheid op het platform kan al een positief effect hebben. Zo laat je zien dat je er bent, maar geef je klanten ook een extra manier om met jou en je merk in aanraking te komen. 

Om nog beter in de gaten te houden: TikTok

Waar TikTok begon als relatief onbekend social medianetwerk, is het in de afgelopen coronaperiode geëxplodeerd. Voor veel mensen hoort een rondje tiktoks kijken ondertussen tot de routine van de dag. Sterker nog: TikTok was de nummer één meest gedownloade app in 2020. Veel bedrijven hebben hier handig op in gespeeld en zijn inmiddels echte grootheden op het platform. Maak jij al gebruik van TikTok om potentiële klanten te bereiken?

Gebruikers van TikTok zijn over het algemeen jongeren van de welbekende Gen Z en Millennials generaties. Dit zijn mensen met grofweg een geboortejaar tussen 1980 en 2015, maar met name dus jongeren die handig zijn met technologie. Om te scoren op TikTok is het belangrijk dat je een doelgroep kiest die hierbij past. Wil je niet gokken op TikTok omdat je niet zeker weet of jouw doelgroep hier ook zit? Social platformen als Facebook en Instagram hebben tegenwoordig ook op TikTok gebaseerde opties (Reels bijvoorbeeld). Je kunt hier altijd eens slim bekijken hoe de grappige creatieve filmpjes bij jouw lezers ontvangen worden.

Van advertising naar branding

Waar een jaar of vijf geleden bedrijven vooral op Facebook en Instagram kwamen om te adverteren, is aanwezig zijn nu nog belangrijker. Om te zorgen dat je aanwezig en gezien wordt op socials is het belangrijk dat je consistent blijft posten. Speel in op trends, genereer interactie en wissel af in je soorten posts. Zo creeer je niet alleen aanwezigheid, maar ook meer interactie. Dat schept een band en geeft naamsbekendheid - en als je het goed doet, een hoop gratis organisch bereik.

Omdat de hoeveelheid actieve gebruikers op de kanalen zo gegroeid is, is als logisch gevolg ook het aantal advertenties gestegen. Met hagel schieten op willekeurig getargete lezers gaat in de meeste gevallen dan ook zijn doel volledig voorbij. Wil je in 2022 werken met advertenties? Zet dan in op specifieke doelen en doelgroepen, zo weet je zeker dat je promotie bij de juiste mensen terecht komt.

De klant is koning

Naast je online aanwezigheid, is ook je online service belangrijker – en dit zal in 2022 alleen maar groeien. Hoe makkelijk is het dat je PostNL of een lokale winkel even snel een berichtje kunt sturen in Messenger zonder dat je op een website moet zoeken en een heel contactformulier in moet vullen? Dat is, als je in een redelijke termijn antwoord krijgt tenminste. Door social media worden de lijntjes steeds korter. Communicatie moet en gaat steeds sneller, service vanuit je bedrijf dus ook. Zorg dat je dan ook op tijd kijkt en reageert op vragen en berichtjes die op je pagina binnen komen.

Schroom vooral niet om te reageren om alle berichten die je ontvangt – ook negatieve. Natuurlijk zijn hier altijd uitzonderingen op te bedenken, maar reageren op negatieve beoordelingen of comments loont. Het laat zien dat je serieus bezig bent met je service. Weet je niet zo goed hoe je moet beginnen? Kijk dan even hier.

Verandering in contentvormen

De afgelopen jaren stonden toch wel in het teken van stories; content die maar beperkte tijd zichtbaar was op social media. De trend begon op Instagram, maar al snel volgden Facebook en zelfs Whatsapp met vergelijkbare alternatieven. De verwachting is dat deze trend in 2022 af zal nemen. Dit omdat het vrij tijdsintensief is om steeds weer zulke content te maken die over het algemeen lager is in uiteindelijke oplevering.

Eigenlijk gek om hier tegenover te zetten, maar de tijdspanne en concentratie die we als gebruiker in social media stoppen, zal juist nog verder afnemen. De behoefte zal dus meer komen te liggen op korte ‘snackable’ content. Dit zijn korte, makkelijk leesbaar en begrijpbare posts die zonder al te veel moeite hun weg over het internet vinden. Denk bijvoorbeeld aan mooie afbeeldingen met quotes, memes, infographics en gifjes.

Klaar om aan de slag te gaan?

Besloten om van 2022 het social media jaar van jouw onderneming te maken? Goed bezig! Met deze paar laatste bonus tips maak je er zeker een succes van:

  • Gebruik video waar nodig, deze blijven het goed doen
  • Probeer in te blijven spelen op interactie
  • Plaats kwaliteit voor kwantiteit in je hoeveelheid posts
  • Stop tijd in vormgeving

 

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op, we staan je graag te woord.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Ben jij geïnteresseerd in één van onze diensten? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan!