Op zoek naar personeel? Aan de slag met employer branding.

Op zoek naar personeel? Aan de slag met employer branding.

| Romy Buermans | YZCommunicatie

Het juiste personeel vinden is in deze tijd een stuk lastiger geworden. Sommige bedrijven lopen dan ook omzet mis doordat er gewoonweg te weinig geschikt personeel te vinden is om het bedrijf draaiende te houden. Zelfs de traditionele manieren om nieuw personeel te werven, zoals een vacature in de lokale krant, geeft vaak niet het gewenste resultaat.

Tijd voor vernieuwing en een nieuwe aanpak dus. Tijd voor employer branding!

 

Employer branding

Employer branding betekent ’werkgeversmerk’. Hoe sta jij als werkgever met jouw bedrijf bekend. Met de juiste employer branding weet je met jouw bedrijf een voorkeurspositie te krijgen en te behouden bij je huidige werknemers en bij mogelijk nieuwe werknemers. Bovendien, trek je gemakkelijker direct de juiste mensen aan wanneer jouw employer branding goed ontwikkeld is.

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat er een verband is tussen een sterk employer brand en het succes van een bedrijf. Maar, hoe blijf je nu een aantrekkelijke werkgever voor nieuwe talenten waarbij je de juiste werknemers bindt met behoud van je huidige personeel? Ook hier is het gebruik van online marketing een handige tool. Centraal hierbij staat dan een 'werken bij' website.

Aan de slag met employer branding

Bij employer branding is de 'werken bij' website de hoeksteen van de online marketing campagne. Enerzijds presenteer je jouw bedrijf als werkgever. Anderzijds kun je de techniek van de website gebruiken voor het beheren van vacatures en sollicitanten. Met de juiste technische toepassingen kan deze data weer gebruikt worden om, op bijvoorbeeld socialmedia, de juiste kandidaten te targetten.

Wanneer jouw 'werkgeversmerk' als een huis staat, kun je echt aan de slag. Wij geven je enkele tips:

  • Schrijf leuke en vlotte vacatures. Niet de standaard opzet die je vroeger op school geleerd hebt dus. Wees origineel en schrijf vanuit de bedrijfscultuur;
  • Probeer een call-to-action in je vacature te verwerken. Werkzoekenden worden zo eerder aangespoort actie te ondernemen;
  • Main focus van de vacature: verkoop jouw bedrijf als de aller beste werkgever. Bij jou wilt iedereen werken namelijk 😉;
  • Zoek online naar platformen waar je je vacatures kan plaatsen. Indeed is hierin een bekend platform;
  • Gebruik social media (advertising). Werk bij voorkeur met video's en (echte) foto's;
  • Vergeet offline niet. Dus ja, jouw spetterende vacature mag ook in de lokale krant.

Vergeet niet om een doorverwijzing naar jouw ‘werken bij’ website te maken in al je uitingen. Hier wil jij werkzoekenden hebben en verkoop jij jouw bedrijf als ideale werkgever.

Combineren

Ga voor een nieuwe aanpak en combineer traditionele en nieuwe kanalen om op zoek te gaan naar nieuw, geschikt personeel. Tegenwoordig staan werkzoekenden niet meer ‘in de rij’ voor jou maar ‘solliciteer’ jij met jouw bedrijf bij werkzoekenden.

Wil jij jouw employer branding uitbesteden en heb je hulp nodig? Neem dan contact met ons op! Wij hebben ervaring en helpen je graag op weg.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Ben jij geïnteresseerd in één van onze diensten? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan!