Skip to main content
Landingspagina’s, hoe en waarom?

Landingspagina’s, hoe en waarom?

| YZCommunicatie

‘Je hebt landingspagina’s nodig!’ Misschien heeft iemand het al eens tegen je gezegd of ben je op zoek naar informatie waarom je zulke pagina’s eigenlijk nodig hebt. Ik zet graag voor je op een rijtje wat landingspagina’s zijn, waarvoor je ze kunt gebruiken en geef je een aantal waardevolle tips voor als je ze gaat maken. Laten we snel beginnen.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina waar bezoekers van je website op terecht komen via bijvoorbeeld een advertentie op Google. Als je een speciale actie hebt of een bepaalde dienst aanbiedt, wil je natuurlijk dat de potentiële klant in één oogopslag kan zien wat jij voor hem of haar kunt betekenen. Dat diegene niet eindeloos door hoeft te klikken voor die offerte aangevraagd of aankoop geregeld kan worden. Dat is waar landingspagina’s om de hoek komen kijken.

Waarom heb ik ze nodig?

Zoals ik eerder al aangaf, gebruik je landingspagina’s om potentiële klanten aan te zetten tot een actie. Het is een eerste indruk van jouw bedrijf met een duidelijk doel. Of dat doel nu is mensen kennis te laten maken met je bedrijf, offerte aanvragen genereren of mensen duiden op een speciale actie, er is altijd een doel.

Je kunt landingspagina’s ook gebruiken als pagina waarop je Google Ads advertentie uitkomt. Als je adverteert op ‘Rondleiding in Breda’, willen mensen daar natuurlijk meteen over lezen, en niet eerst je hele website doorklikken voor ze eindelijk de goede informatie gevonden hebben – dan heb je alleen maar kans dat ze ongedane zaken je website weer verlaten.

Waar moet ik beginnen?

Het is belangrijk om te beseffen dat landingspagina’s onderdeel zijn van een SEO en/of SEA strategie. Er gaat dan ook eigenlijk altijd een zoekwoordenonderzoek aan vooraf. Logisch, want anders weet je niet waarop jouw potentiële klanten eigenlijk zoeken en kun je ze dus ook niet bereiken. Naar aanleiding van zo’n onderzoek kun je ook bepalen waar voor jouw bedrijf de kansen liggen. Welke concurrentie wil je aangaan en welke niet? Kortom: Hoe zet je een landingspagina het slimste in?

Gebruik de zoekwoorden en zoekwoordkansen bij het schrijven van de tekst voor je landingspagina. Gebruik hierbij ook synoniemen en zowel short als long tail keywords. Let wel op keyword-spam! Daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Je kunt hier lezen hoe je optimaal om kunt gaan met zoekwoorden.

Tips voor landingspagina’s

  • Uitnodigend en overzichtelijk
    Een landingspagina is de pagina waarop mensen je website binnenkomen, een eerste indruk en visitekaartje dus. Zorg dat ook het gevoel dat jij met je bedrijf wilt voordoen, overkomt. Voorkom te lange, ingewikkelde  teksten en een drukke vormgeving. Zorg dat er geen twijfel kan ontstaan en voor de bezoeker duidelijk is waar hij of zij aan toe is.

  • Verlies het doel niet uit het oog
    Wat is het doel van je pagina? Waarschijnlijk is dit contact opnemen, dat mensen zich ergens voor inschrijven, een offerte aanvragen of iets kopen. Dit wordt ook wel de call to action genoemd. Zorg dat deze actie duidelijk te zien is op je pagina. Laat mensen niet zoeken naar de ‘hoe’. Zorg voor een duidelijke knop waar ze niet naar hoeven te zoeken.

    Een bijkomende tip: zorg er ook voor dat het uitvoeren van de actie eenvoudig is. Maak dus geen ellelange contactformulieren of ingewikkelde teksten over hoe het nu verder gaat. Keep it simple!

  • Voorkom afleiding
    Leuke aanbieding – maar oh, kijk ze verkopen ook…’ - en weg is je klant. Dit wil je met een landingspagina natuurlijk niet. Ja, als het een samenhangende dienst is misschien wel, of als je ook bijpassende shirtjes in je sale actie hebt. Maar eigenlijk liever niet. Zorg ervoor dat het doel dat we eerder al noemde niet uit het oog verloren kan worden. Let hier ook op bij de vormgeving. Het moet er natuurlijk allemaal mooi en netjes uitzien, maar heb je die twee extra infographics of afbeeldingen echt nodig?

  • Gebruik een opsomming
    De bezoeker van je landingspagina houdt van duidelijkheid. Wat maakt jouw product of dienst beter dan de andere? Gebruik je USP’s en maak hier een mooie beknopte opsomming van. Dat ziet er mooi uit, breekt de tekst op, springt meteen in het oog en trekt de aandacht van je potentiële klant. Win-win!

  • Wat vonden eerdere klanten?
    Zorg ervoor dat je vertrouwen wekt bij de bezoekers. Wat vonden eerdere gebruikers van jouw dienst of mensen die jou product kochten? Welke successen heeft het al behaald? Je kunt hierbij ook denken aan logo’s van voor mensen bekende merken die jij aanbiedt op jouw pagina, bijvoorbeeld van merken waarmee je werkt.

  • Vergeet mobiel niet
    Zoals je misschien al wel weet komt het grootste deel van de internetbezoekers binnen via een mobiel apparaat, bijvoorbeeld een smartphone of tablet. Het is natuurlijk leuk als je een prachtige landingspagina hebt, maar zorg er ook voor dat deze voor mobiele gebruikers goed te gebruiken is. Zorg ook hier voor korte formulieren en duidelijkheid.

  • Blijf verbeteren en ontwikkelen
    Door clicks en resultaten te analyseren kun je er achter komen waar je je landingspagina nog kunt verbeteren. Als de pagina online staat, ben je dus nog niet klaar. Speel in op gegevens en maak optimaal gebruik van kansen die je misschien nog hebt laten liggen.

 

Zo, dat was mijn lijstje. Mocht je ergens niet aan uitkomen of nog vragen hebben, weet je ons te vinden. Bedankt voor het lezen!

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Ben jij geïnteresseerd in één van onze diensten? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan!