Skip to main content
Hoger in Google met zoekwoorden

Hoger in Google met zoekwoorden

| YZCommunicatie

Wil jij hoger in Google komen met je website? Zoekwoorden zijn het keyword (pun intended). Deze woorden zijn de termen waarop potentiële klanten zoeken. In deze blog vertel ik je meer over zoekwoorden, hoe je ze kunt vinden en hoe je ze toe kunt passen.

Als je wilt dat (potentiële) klanten je kunnen vinden, is het ten eerste belangrijk om te weten waar ze naar zoeken. Dat is waar zoekwoorden om de hoek komen kijken. Zoekwoorden worden ook wel keywords genoemd en zijn de termen, zinnen of vragen die de zoeker in de zoekmachine intikt.

Wat zoekt jouw klant

De eerste stap bij het hoger in Google komen met zoekwoorden is dan ook om te onderzoeken waar jouw doelgroep eigenlijk naar zoekt. Dit kun je op verschillende manieren doen. Hieronder geef ik je een aantal mogelijkheden:

  • Google Zoekwoordplanner
    Dit is een van de meest gebruikte manieren om zoekwoorden te vinden: gebruik de Zoekwoordplanner van Google.

  • Zoek in de zoekmachine
    Je kunt ook jouw onderwerp of term intikken in de zoekbalk van Google en onderaan de pagina kijken welke zoeksuggesties er op komen duiken.

  • Gebruik SEO software
    Heb je via jouw online marketing bureau toegang tot SEO software? In veel gevallen zit hier ook een zoekwoord suggestie functie in.

  • Laat een zoekwoordenonderzoek doen
    Je kunt ook een gespecialiseerd bedrijf een zoekwoordenonderzoek laten doen. Zo weet je zeker dat je een goede basis hebt om mee aan de slag te gaan.

Aan de slag met zoekwoorden

Als je eenmaal weet waar jouw klant naar op zoek is, kun je aan de slag om deze zoektermen te verwerken op jouw website. Let wel op: het is niet zo dat je de zoekwoorden nu rakelings op je site moet gaan vermelden. Sterker nog: een verkeerd gebruik van zoekwoorden, bijvoorbeeld te veel herhaling, kan zelfs averechts effect hebben.

Verwerk de zoekwoorden onder andere in:

  • De webteksten
    Verwerk de zoektermen in de tekst, neem hierbij ook variaties op de term mee. Bijvoorbeeld: gebruik zowel ‘online kleding kopen’ als ‘online kleding’ en ‘kleding kopen’.

  • Afbeeldingen
    Wat vaak vergeten wordt, zijn de namen van afbeeldingen. Geef ook deze een passende naam mee. Vergeet ook de alt-tekst niet in te vullen!

  • Meta omschrijvingen
    De meta title en meta description zijn de omschrijving die worden weergegeven in het zoekresultatenoverzicht van Google. Een must om in te vullen.

Voorkom keywordspam

Zoals eerder al aangegeven is het belangrijk dat je voorkomt dat een zoekwoord te veel en geforceerd gebruikt wordt. Je hebt ze vast wel eens gezien, websites met teksten waarin een woord zo vaak herhaald wordt dat een tekst niet lekker leest. Doe dit vooral niet.

Het geforceerd gebruiken van keywords wordt ook wel keywordspam genoemd. Dit fenomeen wil je voorkomen: Google rekent je hier namelijk gewoon op af. Het is dus vooral belangrijk dat je de zoekwoorden in de content van je website verwerkt zonder dat je afbreuk doet aan de kwaliteit van wat er eigenlijk staat.

Geef het tijd

Als je aan de slag bent gegaan en je website met zoekwoorden hebt geoptimaliseerd om hoger in Google te komen, is het in 99.5% van de gevallen niet zo dat je dan binnen een uur bovenaan staat. Zoekmachine optimalisatie (SEO) is namelijk een proces.

Daarnaast veranderen rankings met grote regelmaat. Het kan dus van dag tot dag verschillen hoe jouw website er met een bepaald keyword voorstaat. Het is dan ook belangrijk om dit goed te blijven monitoren, en waar nodig aanpassingen te doen.

Geef het dus niet meteen op als je niet meteen verbetering ziet.

 

Als je twijfel hebt over of het allemaal goed gegaan is, kun je altijd contact met ons opnemen. Ook als je nog vragen hebt naar aanleiding van deze blog kun je ons gerust een berichtje sturen of bellen naar 0168-820206.

Succes met jouw website zoekmachine optimalisatie!

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Ben jij geïnteresseerd in één van onze diensten? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan!