Marketingplan-december
Geschreven door Rebecca van Kaam | YZCommunicatie

Kalkoen, kerstkransjes en een marketingplan

Het is al bijna zo ver, al lijkt het misschien nog zo ver weg: de feestdagen. Misschien heb je al plannen gemaakt met vrienden of familie om gezellig te gaan eten, maar heb je ook al bedacht hoe je met je bedrijf in gaat spelen op de feestelijke laatste maand van het jaar? 

De zoete geur van een echte kerstboom, twinkelende lampjes, verdwaalde glitters van kerstballen door het hele huis en voor de zoveelste keer diezelfde kerstreclame op tv – dat kan maar een ding betekenen: Kerstmis staat voor de deur. Kun je nog niet helemaal in de goede sfeer komen? We helpen je graag een handje, klik gerust even op play voor passende achtergrondmuziek tijdens het lezen van deze blog.

 

 

Zo, je bent nu helemaal in de juiste mood voor de laatste weken van het jaar. Voor je afdwaalt naar wie de kerstboodschappen dit jaar gaat doen, waar de kerstversiering ook alweer ligt en of tante Ans ook dit jaar de plank weer zo volledig mis zal slaan met haar kerstcadeaus, even terug naar waar het bij deze blog om draait – je onderneming.

Bij het plan voor de laatste maand van het jaar is het niet alleen belangrijk om rekening te houden met wanneer je gesloten bent en even geniet van een welverdiende vakantie - en natuurlijk wat voor kaartje of relatiegeschenk je je klanten stuurt en met welk kerstpakket je je werknemers gaat verrassen. Wellicht denk je niet meteen aan social media, nieuwsbrieven en websitecontent, toch is het zonde als je deze laat liggen.

First things first

Grote bedrijven beginnen vaak hartje zomer al met het maken van een marketingplan voor kerst. Terwijl jij lekker op het strand ligt of een ijsje gaat halen, zitten zij tussen de kerstballen met een kopje warme chocolademelk, luisterend naar Do they know it's Christmas. Soms beginnen ze zelfs nog eerder. Niet zo gek eigenlijk, als je bedenkt dat de periode rond de feestdagen het moment is dat er beduidend meer geld uitgegeven wordt - en daar wil je als bedrijf natuurlijk op in spelen.

Heb jij terwijl je dit leest nog helemaal niet nagedacht over de planning voor december? Geen paniek, je hebt nog even om alles rond te krijgen, al zul je je schouders er even onder moeten zetten. Markeer voor volgend jaar in ieder geval alvast een eerdere datum in je agenda, dan ben je zeker op tijd 😉

Social media

Laat klanten de kerstsfeer voelen op bijvoorbeeld je Facebookpagina met een sfeervolle omslagfoto en een aangepaste profielfoto. Vergeet ook vooral geen kerstwens voor je klanten te maken. Bang dat je deze in alle hectiek van de feestdagen gaat vergeten? Je kunt deze ook eenvoudig van te voren inplannen. Wel zo handig, hoef je je daar tijdens het kerstshoppen niet druk om te maken.

Ook niet onbelangrijk: laat je klanten weten waar ze aan toe zijn. Sluit je je bedrijf een paar dagen of misschien wel een paar weken? Vermeld dit dan duidelijk op je website en andere kanalen. Zo voorkom je teleurgestelde gezichten en schep je naar alle kanten duidelijkheid.

Acties en promoties

Niets zegt feestdagen als cadeautjes. Verzin een leuke actie of giveaway voor je klanten, bijvoorbeeld met speciale kerstaanbiedingen. Vergeet ook niet om deze en andere speciale artikelen voor de feestdagen extra uit te lichten op je website, bijvoorbeeld door een aparte categorie en banner.

Wist je dat er rond de feestdagen ook een verandering plaatsvindt op het gebied van zoekwoorden? Mensen gaan massaal online op zoek naar bijvoorbeeld cadeau gerelateerde zoektermen, dat biedt natuurlijk kansen. Speel hier op in en zorg voor passende, SEO geoptimaliseerde landingspagina's.

Nieuwsbrieven

Online nieuwsbrieven zijn een mooie mogelijkheid om je kerstproducten, acties en andere pomoties onder de aandacht te brengen bij je klantenbestand. Zorg er wel voor dat je de ontvangers niet te enthousiast gaat mailen; niemand zit te wachten op een eindeloze berg e-mails.

Naast het promoten van je eerder genoemde acties is een nieuwsbrief natuurlijk ook een mooie manier om je klanten persoonlijk een kerst- en nieuwjaarswens te sturen. Een echt papieren kaartje blijft natuurlijk ook altijd leuk.

 

Natuurlijk zijn er naast de hierboven genoemde dingen nog veel meer opties om van december een echte feestmaand te maken. Wat dacht je van aangepaste emailhandtekeningen, advertenties in Google Ads, enzovoorts, enzovoorts. Ben jij er al klaar voor? Mochten we je ergens mee kunnen helpen, dan horen we het uiteraard graag.

Delen is vermenigvuldigen:
Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Ben jij geïnteresseerd in één van onze diensten? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan!