Skip to main content
In 5 stappen meer uit social media halen

In 5 stappen meer uit social media halen

| YZCommunicatie

Misschien heb je het zelf ook wel: het lijkt alsof we meer online zijn dan ooit. Ook social mediakanalen zien een stijgende lijn in de tijd die we op de platformen doorbrengen. Oftewel: het perfecte moment om je social media strategie eens naar een hoger niveau te tillen. We vertellen je graag hoe je dit in 5 simpele stappen doet.

Voor veel ondernemers is social media iets dat ‘erbij hoort’. Aan de ene kant super logisch, maar aan de andere kant natuurlijk ook erg jammer - want je kunt er zo veel uithalen. Nu we zo veel meer online zijn, is het de moeite waard om eens te kijken waar je wellicht kunt verbeteren. Een paar kleine dingen kunnen al een heel verschil maken.

1. Is je publiek nog hetzelfde?

social media verbeteren doelgroepZe zeggen weleens dat niets zo veranderlijk is als het Nederlandse weer, maar dat geldt eigenlijk ook voor je doelgroep. Zeker wanneer de producten of diensten die je aanbiedt in de loop der tijd veranderd zijn. Het is daarom ook slim om eens na te gaan of je je tone of voice en bijvoorbeeld de getargete doelgroep van advertenties aan moet passen.

Kortom: het optimaliseren van je social media begint met doelgroeponderzoek. Het klinkt misschien saai of ingewikkeld, maar gelukkig valt dat eigenlijk wel mee. Als je een fysieke winkel hebt of klanten bezoekt, kun je bijvoorbeeld eens nagaan wat voor mensen dat zijn. Welke leeftijd hebben ze, waar komen ze vandaan en hebben ze bepaalde hobby’s of behoeften gemeen? Wanneer je jouw klanten alleen online ziet, kun je de bezoekersdata van je website eens bekijken.

2. Zet stappen in je eigen social media huisstijl

Het is niet alleen belangrijk dat je online zichtbaar bent; hóe je zichtbaar bent zegt net zo veel. Waarschijnlijk heb je voor je website, visitekaartjes en andere communicatie een eigen huisstijl. Maar hoe zit dat op social media? Hoe herkenbaar zijn jouw berichten tussen al die andere op de tijdlijn?

Bij een eigen huisstijl kun je aan heel veel dingen denken: titels en lettertypen boven je post, emoji’s die je steeds opnieuw gebruikt en bijvoorbeeld een vaste opbouw in je bericht. Aan de hand van je eerdere doelgroepbepaling kun je bijvoorbeeld ook kiezen voor je of u. Denk ook eens na over vaste rubrieken, wellicht heb je een leuk onderwerp dat je met regelmaat terug kunt laten komen?

3. Is al je informatie nog actueel?

social media verbeteren info paginaMisschien is dit wel het meest vergeten onderdeel van je social mediapagina: het info tabje. Meestal vul je dit één keer in en doe je er daarna niet zo veel meer mee – en daar ben je echt niet de enige in ???? Super jammer eigenlijk, want de info pagina is juist waar klanten kijken wanneer ze echt interesse hebben in je bedrijf. Daar vind je namelijk al je directe contactinformatie.

Zie het als een servicepagina. Bekijk of je telefoonnummer nog klopt, of niet je oude mailadres er nog in staat en of je openingstijden nog steeds actueel zijn. Super handig, want deze gegevens zijn bijna altijd aanklikbaar om de actie (bijvoorbeeld bellen of mailen) meteen uit te voeren. Zonde natuurlijk als iemand daar vast zou lopen. Met actuele informatie weet je zeker dat niemand je meer misloopt.

4. Neem je afbeeldingen onder handen

Afbeeldingen zijn misschien nog wel belangrijker dan de tekst van je post. Hiermee vang je namelijk de aandacht van de lezer. Dit herken je zelf misschien ook wel wanneer je door je eigen tijdlijn scrolt. Voor een succesvolle post is het dan ook aan te raden om aandacht aan je afbeeldingen te besteden en er niet zomaar een ergens vandaan te plukken.

Wist je dat het gebruik van afbeeldingen nog een extra manier is om je eigen stempel op je post te drukken? Zorg voor herkenbare kleuren of een herkenbare stijl. En nog een extra tip als je aan de slag wilt met adverteren: zorg dat er niet te veel tekst op de foto staat. Daar houdt Facebook bijvoorbeeld helemaal niet van ????

5. Plan vooruit

social media verbeteren planningWe zien vaak dat iemand heel enthousiast aan de slag gaat, en dat ze na een tijdje weer net zo snel verdwenen zijn van social media. Maar: de aanhouder wint! We raden je dan ook aan om als je er even voor gaat zitten, ook meteen een planning te maken.

Denk bijvoorbeeld aan welke acties en gebeurtenissen het aankomende kwartaal belangrijk zijn om mee te nemen. Schrijf het op en plan een vast momentje voor jezelf in. Je zult zien dat dat fijn werkt en je – omdat je hierdoor regelmatiger iets post – betere resultaten behaalt. En dat willen we natuurlijk allemaal.

 

Heb je vragen over social media of deze tips? Of wil je graag eens sparren over hoe je voor jouw bedrijf meer uit social media kunt halen? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op. Onze specialisten staan voor je klaar. Je kunt je ook altijd inschrijven voor onze gratis social media tips.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Ben jij geïnteresseerd in één van onze diensten? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan!