corporate identity
Geschreven door Rebecca van Kaam | YZCommunicatie

Heb jij al een kenmerkende huisstijl?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden – hoe vaak heb je dat al voorbij horen komen? We hechten veel waarde aan beeld en weten vaak meteen wat er mee bedoeld wordt. Denk eens aan die grote gele m of de groene flesjes met bier. Je weet meteen over welke merken we het hebben. Allebei prima voorbeelden van een kenmerkende huisstijl. Hoe herkenbaar is jouw bedrijf eigenlijk? In deze blog vertellen we je meer over de onmisbaarheid van een huisstijl.

Iedere organisatie heeft haar eigen identiteit en visie. Daar hoort natuurlijk ook een bepaalde uitstraling bij. Deze uitstraling is de eerste indruk die je als bedrijf aan een (potentiële) klant geeft. Het is dan ook belangrijk dat met het beeld meteen al het een en ander duidelijk wordt – de klant krijgt er namelijk meteen een bepaald gevoel bij. Een huisstijl kan hier bij helpen omdat je daarmee altijd consistent bent in het beeld dat je je klanten geeft. Zo is meteen voor iedereen duidelijk met wie je te maken hebt.

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl bestaat uit verschillende elementen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een logo, het terugkerende gebruik van bepaalde kleuren en lettertypes maar ook aan de keuze voor een bepaalde schrijfwijze (tone of voice). Al deze dingen keren terug op de bedrijfswebsite, visitekaartjes, in het logo en bijvoorbeeld in de vormgeving van afbeeldingen voor sociale media. Natuurlijk moet je hierbij niet alleen denken aan digitale communicatie, het is net zo belangrijk dat de huisstijl ook terugkomt in offline communicatie uitingen als brochures en relatiegeschenken.

Het begint met een logo

Misschien heb je al een logo of moet je dat juist nog (laten) maken. Het ontwerp van een logo is een uitgelezen kans om de uitstraling van je bedrijf weer te geven. Het is niet voor niets het belangrijkste herkenningspunt van je bedrijf. Het staat niet alleen met het ontwerp, kleurgebruik is ook erg belangrijk. Wist je dat bedrijven in de zakelijke dienstverlening vaak kiezen voor blauw omdat dit rust en loyaliteit uitstraalt? De kleuren rood en geel bij de grote fastfoodketen zijn ook niet per ongelijk gekozen; deze kleuren blijken namelijk het hongergevoel te stimuleren.

Ook voor kleine bedrijven

Natuurlijk is een huisstijl niet alleen iets voor de zoals hierboven beschreven grote bedrijven. Ook voor kleinere ondernemingen is een huisstijl onmisbaar. Het zorgt voor herkenbaarheid, een professionele uitstraling en geeft de klant de mogelijkheid om bepaalde verwachtingen te schetsen. Wat dacht je van dat ene gestickerde busje van de plaatselijke bakker dat je voorbij zag komen in je ooghoek? Door de kleuren wist je waarschijnlijk meteen welke bakker het was en of het die was met die lekkere appelflappen. En dat allemaal zonder nog maar een letter van de naam gezien te hebben.

Een goede en herkenbare huisstijl is dus voor iedere ondernemer onmisbaar. Voor de herkenbaarheid van de klant is het belangrijk dat deze wel overal doorgevoerd wordt. Op die manier weet de klant precies waar hij of zij aan toe is. Wil je na het lezen van deze blog nog meer informatie over het ontwerpen van een huisstijl of het ontwerpen uitbesteden aan YZCommunicatie? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder. 

Delen is vermenigvuldigen:

Ook interessant:

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Ben jij geïnteresseerd in één van onze diensten? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan!