De kracht van het geschreven woord

De kracht van het geschreven woord

| YZCommunicatie

Woorden. We gebruiken ze iedere dag en kunnen eigenlijk niet zonder. In een gesprek, in een krant of tijdschrift en uitgesproken op de tv. Gek genoeg krijgen teksten op websites vaak minder aandacht. Erg jammer, want daar zijn ze net zo belangrijk. We zetten voor je op een rijtje waarom je juist wél in moet zetten op teksten.

Zien zonder afbeeldingen

Woorden zijn er niet alleen om dingen te duiden, ze zijn er ook om je dingen te laten zien. Hoe dat werkt? Neem bijvoorbeeld de roze olifant. Terwijl je dit leest, heb je er in gedachten al eentje gezien. Woorden zijn een krachtig middel om een gevoel of een beeld op te roepen. Een beeld zegt misschien wel meer dan duizend woorden, maar een tekst kan een beeld heel erg versterken of juist afzwakken. En op zijn beurt kun je met woorden ook heel veel laten zien zonder dat je er een afbeelding bij gebruikt.

Op een website vind je natuurlijk zowel tekst als afbeeldingen. Het is erg belangrijk dat deze op elkaar aansluiten. Zie je wat je voelt, en voel je wat je ziet? Dan weet je dat je de juiste combinatie gevonden hebt.

Gevonden worden door woorden

Eén van de dingen waar je woorden op je website voor gebruikt, is om gevonden te worden. Met zoekmachine optimalisatie (SEO) zorg je ervoor dat potentiële klanten kunnen vinden wat ze zoeken. Door te kiezen voor de juiste termen vergroot je je bereik. Want zoeken jouw klanten heel breed naar kledingwinkel, of zijn er juist meer mensen op zoek naar specifiek een groene broek?

Hoe je kunt ontdekken waar jouw klanten naar zoeken, daar lees je hier meer over.

Wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Iedereen heeft zijn eigen manier van schrijven en spreken. Een eigen visie, manier van praten en dus ook van schrijven. Het is met website content de kunst om dat te vertalen naar goed leesbare teksten. Zo breng je het gevoel onder woorden en draag je online uit wat je in je onderneming ook uit wil dragen. Of je kiest voor je of u op je website kan bijvoorbeeld al veel verschil maken. Het lijkt misschien iets kleins, maar het kan al veel doen.

Iets anders om niet te vergeten is dat je websitebezoeker niet alle kennis over je product heeft. Je kunt er dan heel enthousiast voor kiezen om de hele handleiding over te typen, maar helaas werkt ook dat vaak averechts. Het is een balans tussen wat je wil vertellen en wat iemand moet weten. Zo zorg je ervoor dat iemand die niets van je onderwerp afweet, het toch kan begrijpen zonder overdonderd te worden door informatie.

Kwaliteit is key

We maken allemaal weleens een foutje, we zijn tenslotte allemaal mensen ???? Toch is niets zo vervelend als een tekst die niet lekker loopt of vol staat met spelfouten. Het is zelfs bewezen dat lezers dan afhaken. En dat is natuurlijk niet wat je moet willen op je website. Want je wil overtuigen; kom naar mijn winkel, vraag mijn dienst online aan of stop dit product in je winkelmandje. Vraag dus altijd of iemand je teksten even na wil lezen. Twee paar ogen zien altijd meer dan één.

Onder kwaliteit valt ook hoe uniek je teksten zijn. Ga je voor een dertien-in-een-dozijn tekst of wil je opvallen? Ook de manier van SEO waar we het eerder al over hadden telt mee. Gaat de kwaliteit van de content voor, of zet je eerder in op gevonden worden? Ook dit is een balans die niet uit het oog mag worden verloren. Want als je alles combineert, kom je tot het mooiste en beste resultaat.

 

Wil je meer weten over teksten schrijven voor je website? Neem dan gerust contact met ons op. Onze tekstschrijvers helpen je graag.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Ben jij geïnteresseerd in één van onze diensten? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan!