Webshop? Vergeet het menu en de navigatie niet!

Webshop? Vergeet het menu en de navigatie niet!

| YZCommunicatie

Webwinkels zijn en blijven booming. Ze schieten als paddestoelen uit de grond en de concurrentie is enorm. Hoe val je dan nog op tussen al die andere webshops? Begin helemaal bij het begin - de structuur en navigatie van je website. We helpen je graag op weg met vier gouden regels om de navigatie van je webshop nog beter en aantrekkelijker te maken voor potentiële klanten.

Misschien heb je de intro hierboven gelezen en denk je meteen, hù het menu? Navigatie? Dat klopt - het is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je het over het optimaliseren van je webshop hebt. Het is dan ook niet zo gek dat de menustructuur en navigatie de meest vergeten aspecten zijn als het op het maken van webwinkels aankomt. Super zonde, want er is zo veel winst mee te behalen. Maar goed, nu we er wel de aandacht op gevestigd hebben; laten we beginnen.

Ga voor top in het top menu

Je kent het wel, je loopt door de winkel en kunt dat ene product waar je naar op zoek bent niet vinden. Je struint het ene na het andere pad door, maar geen geluk. Geen al te beste winkelervaring. Voor online winkels geldt precies hetzelfde - als het al niet nog meer is. Want ja, in twee klikken zit je op een andere website waar je het product wel zo kunt vinden. Dat is toch net even iets anders dan als je fysiek op zoek moet naar een andere winkel.

Het is daarom ook heel erg belangrijk dat je veel aandacht besteedt aan de menustructuur van het top menu. Het top menu is het menu dat standaard te zien is bovenaan je website. Zorg dat bij ieder item zonder twijfel duidelijk is wat de klant er kan vinden. Bedenk wat de klant zoekt en laat er een zoekwoordenonderzoek op los. Het is ook belangrijk dat alle items van het top menu doorklikbaar zijn, bijvoorbeeld naar een algemene categoriepagina. Zo voorkom je onnodige verwarring, zeker als een drop-down menu om een of andere reden een keer niet uitklapt.

Duidelijke drop downs

Onder de top items in het menu hangen vaak nog meer categoriën in een zogeheten drop-down menu. Zie het als subcategoriën. Hierdoor kan de klant in één keer doorklikken naar het soort product dat hij zoekt, dat scheelt weer onnodig filteren en zoeken. Zorg ook hier voor een logische structuur. Want niemand zoekt naar handdoeken in de eetkamer sectie of naar hooi tussen de bodembedekking voor kleindieren.

Als je de structuur voor het drop-down menu gemaakt hebt, is het ook zaak om duidelijk aan te geven dat er een drop-down is. Het klinkt misschien gek, maar mensen denken vaak dat er gewoonweg geen subcategoriën zijn als je niet aangeeft dat het menu verder loopt. Het plaatsen van een pijltje of iets dergelijks om aan te geven dat er een onderliggende verdeling is, is dus zeker iets dat je niet moet vergeten.

Denk als Hans en Grietje

Weet je nog, dat sprookje van Hans en Grietje die een spoor van broodkruimels achterlieten zodat ze de weg terug konden vinden? Ook op het gebied van websites en webwinkels heeft deze klassieker zijn sporen nagelaten, en wel in de term 'breadcrumbs', in het Nederlands noemen we dit ook wel kruimelpad. Dit is het rijtje categoriën of menu-items die je boven de inhoud van een pagina ziet en geeft aan welke weg je afgelegd hebt om bij een product of pagina te komen.

Een kruimelpad geeft de bezoeker van de webwinkel de optie om gemakkelijk terug te gaan naar eerdere overzichts- of categoriepagina's. Waarom dit een toegevoegde waarde is als je al een awesome menustructuur hebt? Omdat de bezoeker dan makkelijk één of meerdere stappen terug kan gaan, zonder al te veel te klikken. Heel gebruiksvriendelijk dus.

Maak er geen woordzoeker van

Omdat er zo veel concurrentie is, wil je natuurlijk dat je webshop opvalt. Heel erg logisch, maar laat het niet ten koste gaan van klantvriendelijkheid en gebruiksgemak. We zijn als webshopgebruiker namelijk een aantal standaard dingen gewoon gewend. Wist je dat hier ook verschillende studies naar gedaan zijn? Door het volgen van de oogbewegingen is bijvoorbeeld gebleken dat mensen meestal eerst links bovenaan een pagina kijken. 

Net als je bestek vaak een vaste plaats geeft in de lade, hebben sommige items in webshops ook een vaste plek waar bezoekers over het algemeen voor het eerst gaan zoeken. Wist je dat veel websitebezoekers naast het menu ook de footer gebruiken om hun weg te vinden op je website? Maak een lijstje met je meest belangrijke pagina's en vergeet deze niet in de footer te plaatsen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld veelgestelde vragen, verzend- en betaalinformatie en de privacy policy en de algemene voorwaarden. Let wel op: maak er geen sitemap van, dat is ook niet nodig. Zorg voor duidelijkheid en dat het overzichtelijk blijft.



Zo, dat waren onze vier gouden regels voor het verbeteren van de navigatie van je webwinkel. Kun je er wat mee? We horen graag van je of het je geholpen heeft. Ook als je vragen hebt of meer wilt weten over webshops - schroom niet om contact met ons op te nemen. Onze webshopexperts staan voor je klaar. 

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Ben jij geïnteresseerd in één van onze diensten? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan!