Responsive websites: nu of nooit

Responsive websites: nu of nooit

| YZCommunicatie

In het najaar voert Google een grote wijziging door in de manier waarop websites opgepakt worden. Dit kan grote gevolgen hebben voor je zoekresultaten. Een goede mobiele website wordt nu dan ook belangrijker dan ooit. Hoe deze wijziging precies in elkaar zit en wanneer je stappen moet ondernemen? We vertellen het je hier.

De afgelopen tien jaar heeft mobiel internetverkeer een grote ontwikkeling doorgemaakt. Wist je dat vandaag de dag meer dan 80% van het verkeer op websites via mobiele apparaten binnenkomt? En door aankomende ontwikkelingen van Google, wordt een goed werkende mobiele website dit jaar alleen nog maar belangrijker. We vertellen je er graag meer over.

In september van dit jaar voert Google opnieuw een grote wijziging door in de manier waarop ze websites oppakt, dit wordt ook wel crawlen en indexeren genoemd. Hiermee wordt bepaald hoe goed en relevant jouw webpagina’s zijn, en dus hoe hoog je eindigt in de zoekresultaten. Om te zorgen dat jouw website ook na september nog goed gevonden wordt, is het belangrijk om op tijd stappen te ondernemen.

Van desktop naar mobiel

Laten we eerst terug gaan naar het begin. Met de overstap van desktop naar mobiel als voornaamste bron van zoekverkeer, veranderde ook Google haar crawling strategie. Vanaf 2016 ging ze dan ook aan de slag met twee verschillende bots om resultaten te indexeren: naast de ‘gewone’ bot voor de desktop resultaten, kwam er ook een speciale bot die aan de slag ging voor mobiel.

De ontwikkelingen webdesign volgden elkaar hierop snel op, en daar waren na de losse m.domein.nl websites, de eerste zogeheten responsive websites. Dit zijn websites die zo gemaakt zijn dat ze ook op mobiele apparaten (bijvoorbeeld een smartphone) goed werken. Super handig, want zo ben je én bereikbaar voor al het mobiele verkeer én goed te zien voor zowel de mobiele als desktop bot van Google.

Door de blijvende groei van mobiele gebruikers, zette Google veel domeinen al over van de desktop bot naar de mobiele. Dit ging automatisch, je hoefde hier zelf niets voor te doen en je kreeg er vanzelf een melding van. En als je een nieuwere website hebt, ben je meteen al aan de nieuwe bot gekoppeld. Maar nu komt er nog een grote verandering aan, en zeker als je nog nooit naar je mobiele website gekeken hebt kan dit grote gevolgen hebben…

Vanaf september 2020: alleen nog mobiel

In september voert Google een verandering door die ervoor zorgt dat alle websites alleen nog bekeken worden door een mobiele bot. Hierdoor worden alle pagina’s vanaf dat moment alleen nog geïndexeerd op basis van wat daarmee gezien wordt. Het gevolg hiervan is dat als je website nog niet mobiel vriendelijk is, je rankings in de zoekresultaten onderuit gaan.

Het is dus belangrijk dat je er vóór september voor zorgt dat je website goed te zien is op mobiele apparaten. In veel gevallen is het zo dat als je website nog niet klaar is voor mobiel, je algehele website toe is aan een opknapbeurt. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alleen het responsive gedeelte in orde te (laten) maken.

 

Wil je weten of jouw website klaar is voor deze wijziging? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen je graag.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Ben jij geïnteresseerd in één van onze diensten? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan!