Geschreven door Rebecca van Kaam | YZCommunicatie

Hoe schrijf ik betere webshop teksten?

Een webshop is een mooie manier om jouw producten online aan te bieden. Het kan zowel ingezet worden als aanvulling op je offline winkel of juist als enige verkoopmiddel voor je producten. Eigenlijk is een webshop je online etalage. Net als in een drukke winkelstraat moet ook deze etalage klanten overhalen om iets te kopen of zelfs nog maar naar binnen te gaan. In deze blog vertellen we je over de do’s en don’ts voor productomschrijvingen.

Productomschrijvingen worden vaak onderschat. Zolang mensen het product maar kopen is een veel gehoorde gedachte. Maar eigenlijk zijn deze ogenschijnlijke ‘simpele’ teksten veel meer. Ze zijn een service naar je klant. Hoe beter de klant geïnformeerd is, hoe betrouwbaarder je overkomt, des te gemakkelijker het is voor de klant om het product te kopen. En daarnaast, je kunt jezelf er veel werk mee besparen bij het verwerken van retouren. Nog niet overtuigd? Vergeet Google niet: die is dol op unieke en gestructureerde content.

Begin bij het begin

De titel lijkt een logisch begin, maar eigenlijk ben je dan al een stap te ver. Begin met het verzamelen van informatie over je product. Wat schrijven de leverancier, de producent en concurrenten? Gebruik hierbij wel je gezonde verstand; niet iedereen steekt namelijk zoveel tijd in het verzorgen van juiste informatie. Een typefoutje is ook zo gemaakt, net als dat cm per ongeluk vervangen wordt door mm of km. Als je hier op gaat letten, zul je zien dat je af en toe hartelijk moet lachen om dit soort aangeleverde informatie 😉

Eenheid & eenvoud

Zorg voor een duidelijke titel zonder al te veel poespas. De titel geeft immers de eerste indruk en als er teveel specificaties genoemd worden, ziet je klant door de bomen het bos niet meer. Aan de andere kant, als je niet genoeg informatie geeft, kan de klant het onderscheid niet goed maken en moet hij tien verschillende producten openen voor hij het juiste gevonden heeft. Dat laatste kan er ook voor zorgen dat je klant vertrekt zonder iets te kopen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Hoe maak je dan de afweging wat belangrijk is en wat niet? Dat ligt een beetje aan welke opties je voor je webshop hebt. Kun je binnen één product verschillende maten of kleuren aanbieden? Dan hoeven die niet in de titel. Als je alles los aanbiedt, is dit wel zo handig. Kijk naar wat logisch is. Zorg in dit geval wel voor consistentie: gebruik dezelfde manier van schrijven voor alle producten binnen een productgroep.

Unique Selling Point

Hier ga je de klant overtuigen waarom dit het product is dat ze nodig hebben of zoeken. Vraag je af wat jij zou willen weten over het product. Wat is de USP, the unique selling point? Wat maakt dit product beter dan alle andere? Gebruik je het in een bepaalde situatie? Top! Gebruik dit dan als trigger voor in je webtekst. Om maar een simpel voorbeeld te geven: ‘Zakt uw broek ook altijd zo vervelend af? Deze mooie lederen riem houdt de broek netjes op zijn plaats.’ Maak het interessant, herkenbaar en jouw product praktisch onmisbaar.

Wat wil de klant nog meer weten, denk hierbij aan afmetingen, kleuren, details, materialen, voor wie iets geschikt is enzovoorts. Heb je een webshop met kleding? Denk dan ook eens aan hoe iets valt. Weet je van een bepaald shirt dat het kleiner valt? Of dat de kleur iets afwijkt van op de foto? Voorkom teleurstelling en gedoe met retourneren en zet ook dit in de tekst. Als je eenmaal aan het schrijven bent, pas je taalgebruik dan aan op je doelgroep. Hier lees je in deze blog meer over.

Gezien en gezien worden

Met alleen een informerende tekst ben je er nog niet. Je wil natuurlijk ook dat (potentiële) klanten je webshop vinden. Om deze reden is het belangrijk om SEO, Search Engine Optimazation, mee te nemen wanneer je de teksten schrijft. Ga in een zoekwoordplanner op zoek naar de termen waarop de klant zoekt en verwerk deze in de tekst. Dit geldt ook voor het opstellen van de url en de meta description.

Nog een laatste puntje. We noemden het eerder al: eenheid. Zorg dat er niet alleen in alle titels, maar ook in alle teksten een soort ritme of vaste volgorde te vinden is. Waar vind je de maattabel? Waar staan de kleuren, los in de tekst of juist onder een apart tussenkopje? Zorg dat de klant de juiste informatie in één oogopslag kan vinden. Bekijk je tekst na het schrijven nog eens nauwkeurig. Voorkom taal- en typefoutjes en zorg dat je zinnen actief geschreven zijn. Dat zijn de puntjes op de i die jouw tekst net dat beetje extra geven.

We hopen dat deze blog je de inspiratie en kennis geeft om jouw productteksten naar een hoger plan te tillen. Wil je meer informatie of het schrijven van productomschrijvingen toch liever uitbesteden? Of wil je juist een hele nieuwe webshop laten bouwen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Ben jij geïnteresseerd in één van onze diensten? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan!