Geschreven door Yorick Zandee | YZCommunicatie

Een logo voor je bedrijf

Naast een juiste en passende bedrijfsnaam hoort natuurlijk een logo. Een logo wat sterk is, wat (potentiële) klanten onthouden. Naast een bedrijfslogo kun je ook denken aan aparte logo's voor uw diensten of producten. Hieronder bespreken we de basis van de verschillende stijlen van logo’s om je te helpen bij het selecteren van de beste stijl voor jouw merk.

De kracht van een logo

De kracht van een logo onstaat eigenlijk in de loop der tijd. Je logo zal eerst gelanceerd moeten worden, denk hierbij aan promotie in krant of televisie. Maar ook het uitdelen van visitekaartjes behoort tot het promoten van het logo en dus jouw bedrijf. Je (potentiële) klanten geven vervolgens zelf de betekenis aan het logo.

Wordmark

Iedereen kent het logo van Google. De combinatie van felle kleuren en boekachtige letters die ze gebruiken zegt veel over wat Google doet. Wordmark logo’s zoals deze zijn gebaseerd op een typografische benadering met weinig (of geen) illustratieve elementen om zo een duidelijk statement te maken over een merk.

Als je de juiste stijl voor je merk kiest, hebben Wordmark logo’s het voordeel van eenvoud. Een leuke, interessante of aantrekkelijke naam kan ervoor zorgen dat je merk boven de rest uitspringt.

Lettermark

Lettermarks zijn alleen typografisch. Bij dit type wordt alleen gebruik gemaakt van een symbool om het bedrijf te vertegenwoordigen. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van de initialen of de eerste letter van het bedrijf. Veel bedrijven kiezen voor dit type logo omdat het gebruik van initialen er grafisch beter uitziet dan het gebruik van de volledige naam, de bedrijfsnaam moeilijk uit te spreken is of omdat de naam gewoon niet onderscheidend genoeg is. Voorbeelden van organisaties die lettermarks gebruiken zijn Hewlett-Packard, Chanel en General Electric.

Als je overweegt om een lettermarklogo te gebruiken, zorg er dan voor dat de initialen in het logo een betere representatie van je bedrijf of merk zijn dan de volledige naam. Je zal misschien extra tijd en geld moeten investeren in het uitleggen aan klanten wat je bedrijf doet of wat je merk aanbiedt als je kiest om een lettermark logo ontwerp te gebruiken. Het is namelijk misschien minder duidelijk dan de volledige bedrijfs- of merknaam. Zorg er daarnaast voor dat de initialen goed bij elkaar passen en ze niet voor verwarring kunnen zorgen.

Brandmark

Een gedurfd, simpel, illustratief element kan veel zeggen over een bedrijf. De “appel met hap eruit” van Apple computers wordt wereldwijd direct herkend terwijl deze geen typografische elementen bevat. Brandmark logo’s zijn perfect als je een internationaal zichtbaar ontwerp wil dat gemakkelijk te transformeren is naar elk formaat.

Zorg ervoor dat je zorgvuldig een keuze maakt. Klanten moeten het logo (en de stijl) associëren met jouw product of service. De Nike “swoosh” is een goed voorbeeld van een merknaam dat een beweging suggereert om atletisch en snel over te komen.

Iconisch

Je kan erachter komen dat de beste stijl voor jouw merk een mix van beide is. Het is een combinatie van de stijlen van een brandmark en een wordmark. Door typografische en illustratieve elementen te gebruiken kunnen iconische ontwerpen een verhaal over je merk vertellen. De verschillende elementen kunnen worden samengevoegd of apart worden gebruikt. Dit hangt van het medium af.

Een voorbeeld hiervan is de rood met witte bullseye van Target. De bullseye is een effectieve weergave van het merk. Met en zonder het woord “Target”. Iconische ontwerpen bieden hiernaast ook het voordeel van gevarieerdere keuzes voor concepten van logo’s.

Welke stijl je ook kiest wees creatief! Onthoud dat je logo niet alleen gedurfd, uniek en reproduceerbaar moet zijn, maar ook de kracht van je merk moet overbrengen. Wil je advies bij het ontwerpen van je logo of het ontwerpen uitbesteden? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Delen is vermenigvuldigen:
Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Ben jij geïnteresseerd in één van onze diensten? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan!