Een blog beginnen, hoe en waarom?

Een blog beginnen, hoe en waarom?

| YZCommunicatie

Bloggen, je hebt er vast al veel over gehoord. Wil je beginnen met een blog op je zakelijke website? Er zitten veel voordelen aan een blog, wij zouden dus zeker zeggen: doen! Hoe je dit aanpakt en waar je moet beginnen? We vertellen je er graag meer over in dit artikel.

Een blog is een mooie manier om je website te optimaliseren. Je kunt het niet alleen inzetten als een onderdeel van zoekmachine optimalisatie, het is ook een manier om lezers aan je website te binden en expertise op te bouwen. Op den duur kun je zelfs een hele bibliotheek met interessante artikelen over jouw onderwerp opbouwen. Oftewel: win-win-win!

Schrijven is leuk

Het is misschien niet je grootste hobby, misschien ook wel. Die van mij in ieder geval zeker: schrijven. Blogs zijn toegankelijke artikelen die leuk zijn om te lezen. Je kijkt naar je doelgroep en vaak ook naar actuele onderwerpen. Wat speelt er in jouw bedrijfstak of over welk onderwerp is er juist behoefte aan meer informatie? Als je daar over nadenkt kom je vast bij een leuk onderwerp voor jouw eerste blogpost.

Als schrijven niet jouw hobby is of je je tijd liever aan ondernemen besteedt – of er geen zin in hebt, dat kan natuurlijk ook – kun je altijd nog een tekstschrijver (mij bijvoorbeeld ????) in de arm nemen. Afhankelijk van jouw wensen kijken we samen naar geschikte onderwerpen en wordt er een mooie blog geschreven die past bij jouw website en doelgroep.

Het nut van bloggen

Eerder noemde ik al dat een blog een onderdeel kan zijn van zoekmachine optimalisatie. Hoe dat zit? Een blog is een soort landingspagina, de deur waardoor bezoekers op je website belanden nadat ze zoekwoorden intikten. Blogs geven dan ook gelegenheid tot SEO content. Natuurlijk niet geforceerd, want niemand zit te wachten op een niet lekker lopende tekst vol zoekwoorden op plaatsen waar ze eigenlijk niet horen.

Daarnaast is het ook zo dat Google waarde hecht aan actieve websites. Dit wil zeggen dat als je regelmatig nieuwe content toevoegt en je pagina up-to-date houdt, dit meehelpt aan een hogere Google ranking. Naast het SEO aspect zijn blogs ook een verrijking van je website. Het geeft je de mogelijkheid om klanten meer achtergrondinformatie te geven of om onderwerpen aan te stippen waar je niet perse een hele webpagina aan wilt besteden.

Blog starten

Ok, je bent overtuigd en hebt besloten dat je wil beginnen met bloggen. Laten we ervanuit gaan dat je ondernemer bent, dat zijn de meeste mensen die op deze website belanden. Een blog voor je bedrijfswebsite, hoe pak je dat aan? Ten eerste is het belangrijk om een blogpagina aan te maken. In de meeste gevallen is dit een menu-item met daarachter een overzicht van de verschenen berichten. Soms is het een hele nieuwe website.

Mocht je niet helemaal weten wat voor jouw bestaande website en bedrijf de beste optie is of hoe je dit kunt maken, neem dan contact op met je webbouwer of een online marketingbureau. Zij kunnen je indien nodig ook meteen helpen met hosting en een domeinnaam voor je nieuwe blogwebsite.

Aan de slag

Als het technische gedeelte klaar is, kun je echt aan de slag. Bloggen maar! Als je je doelgroep voor ogen hebt en een eerste onderwerp bedacht hebt, kun je gaan schrijven. Over de lengte van blogs op het gebied van wat optimaal is voor zoekmachines zijn veel meningen. Ik hou altijd aan dat het relevant en leesbaar moet blijven. Daarnaast is afwisseling tussen langere en kortere artikelen altijd goed.

Ok, je eerste blog staat online. En nu? Delen maar! Je beoogde doelgroep moet natuurlijk wel te weten komen dat er een blog online staat. Delen op social media is een mooi begin, net als het delen van een link in je volgende nieuwsbrief. Zorg er ook voor dat mensen kunnen reageren op een blog en nodig ze hiertoe uit. Dat kan natuurlijk ook op social media zijn.

Hou vol!

Het opbouwen van lezersaantallen is net als zoekmachine optimalisatie een langdurig proces. In de meeste gevallen heb je niet van de een op de andere dag tientallen of honderden (vaste) lezers. Hou je aan een vast ritme om te bloggen, of dat nu iedere week, iedere twee weken of iedere maand is. Laat je lezers zien dat je serieus bezig bent in jouw bedrijfstak en je echte kennis van zaken hebt. Je zult zien, die potentiële klanten, die druppelen vanzelf binnen.

 

Ben je bezig met bloggen en wil het allemaal niet zo lukken? Of wil je het schrijven van blogs uitbesteden? Mijn collega's en ik helpen je graag verder. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Ben jij geïnteresseerd in één van onze diensten? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan!