Skip to main content
Tips voor een goede nieuwsbrief

Tips voor een goede nieuwsbrief

| YZCommunicatie

Ze zitten vast wel eens in je mailbox; nieuwsbrieven. Maar verstuur jij eigenlijk al een nieuwsbrief vanuit jouw bedrijf? Niet? Jammer, het is een mooie kans om je klanten te benaderen en ze aan je bedrijf te binden. In deze blog leggen we je uit waarom dat zo is en geven we je tips om een goede nieuwsbrief te maken.

Je hebt het ons vast al eens horen zeggen: aanwezig zijn op social media is voor een ondernemer onmisbaar. Voor nieuwsbrieven geldt eigenlijk hetzelfde. Het is wel belangrijk dat je deze digitale update niet simpelweg verstuurt omdat het ‘moet’, het is erg belangrijk dat je nieuwsbrief ook waarde heeft voor de ontvanger. Een simpele opsomming van je laatste updates is dus niet voldoende.

Nieuwsbrief tools

Er zijn verschillende gratis tools te vinden waarmee je gemakkelijk een nieuwsbrief op kunt stellen, bijvoorbeeld Mailchimp of een extensie in het CMS van je website. Natuurlijk zijn er ook betaalde en meer uitgebreide software op de markt, het is net wat je zelf wil en naar hoeveel klanten je de nieuwsbrief gaat versturen.

Een goede mailinglist

Het is ook belangrijk om te zorgen voor een goede mailinglist, anders heb je een mooie nieuwsbrief gemaakt maar ziet niemand het. Dat is natuurlijk zonde. Verzamel een lijst met mailadressen van mensen die ook daadwerkelijk zitten te wachten op een nieuwsbrief van jouw bedrijf. Let er wel op dat deze lijst voldoet aan de eisen van de AVG.

Zie jij ook kansen en wil je beginnen met het verzenden van een nieuwsbrief of je huidige nieuwsbrief optimaliseren? We geven je graag een aantal tips.

  • Tip 1 : Zorg voor verleiding om door te lezen
    Het begint allemaal al in de inbox. Als de klant de mail niet opent, kom je nergens. Zorg er dus voor dat je een aantrekkelijke onderwerpregel instelt, die de klant verleidt om de mail te openen en verder te lezen. Vul dus niet in 'Nieuwsbrief najaar 2018'.

  • Tip 2: Toegevoegde waarde
    We noemden het net eigenlijk al, een nieuwsbrief moet echt iets toevoegen. Denk bijvoorbeeld eens aan een exclusieve kortingsactie, alleen voor de ontvangers van je nieuwsbrief. Denk na over wat jouw doelgroep graag wil lezen.

  • Tip 3: Zorg voor een duidelijk doel
    Wat wil je bereiken met je nieuwsbrief? Wil je dat mensen doorklikken naar je website of een afspraak maken? Zorg voor een duidelijke call to action. Als je in kaart brengt wat je wil bereiken, is het ook makkelijker om te meten hoe goed je nieuwsbrief het deed.

  • Tip 4: Hou het kort
    Zorg ervoor dat je niet te veel wilt vertellen. Als je nieuwsbrief te lang is, heb je grote kans dat niet alle inhoud je lezers boeit en ze daarom ook wegklikken. Het is dus belangrijk dat je zorgt voor een goede balans, ook in het gebruik van afbeeldingen.

  • Tip 5: Haak in op actualiteiten
    Wat speelt er binnen jouw doelgroep? Zorg dat je ook echt iets te zeggen hebt, iets waar de ontvangers van je nieuwsbrief op zitten te wachten. Speel in op nieuwsfeitjes maar bijvoorbeeld ook op feestdagen als Sinterklaas en Kerstmis.

  • Tip 6: Zorg voor regelmaat
    Op te veel nieuwsbrieven zit niemand te wachten, dit zorgt er dan ook al snel voor dat mensen zich uitschrijven. Te weinig nieuwsbrieven zijn weer jammer, dan gaan mensen je vergeten. Zorg dus voor een goede mailfrequentie.

  • Tip 7: Wees herkenbaar
    Heb je een eigen huisstijl? Laat deze dan terugkomen in de opmaak van je nieuwsbrief. Zo weten klanten meteen dat het over jouw bedrijf gaat. Wist je dat je ook een vaste template voor je nieuwsbrief kunt maken?

  • Tip 8: Mobile first
    Het overgrote deel van nieuwsbrieven wordt geopend op een mobiel apparaat als een smartphone of tablet. Het is dan ook erg belangrijk dat je nieuwsbrief op mobiel goed te lezen is en er qua opmaak goed uitziet.

  • Tip 9: Maak verschillende doelgroepen
    Niet iedere ontvanger zit te wachten op dezelfde informatie. Het loont zich dan ook om verschillende nieuwsbrieven te maken voor je verschillende doelgroepen. Je kunt je mailinglist opdelen in verschillende groepen, bijvoorbeeld leveranciers en klanten.

  • Tip 10: Analyseer hoe het gaat
    Er is altijd ruimte om te verbeteren, vergeet dan ook niet om de resultaten van je campagnes te monitoren. Bij nieuwsbriefsoftware als Mailchimp zit er al een monitoringsprogramma ingebouwd, wel zo handig.

 

Veel succes met het opzetten en/of verbeteren van je e-mailcampagnes! Mochten we je kunnen helpen of je e-mailmarketing uit handen kunnen nemen, dan weet je ons te vinden ?

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Ben jij geïnteresseerd in één van onze diensten? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan!